check
תיאורי עליה לרגל לארץ הקודש של יווניים אורתודוכסיים מהמאות 17 -19 | פרופ' ריכב (בוני) רובין

תיאורי עליה לרגל לארץ הקודש של יווניים אורתודוכסיים מהמאות 17 -19

עולי רגל נוהגים לרכוש מזכרות דתיות במהלך ביקורם במקומות הקדושים. במאות 17 – 19 התפתחו בירושלים שתי סוגות של מזכרות כאלה שנועדו לעולי הרגל האורתודוכסים: האחת כוללת ספרונים ובהם כתבי יד מאוירים המתארים את ירושלים וארץ הקודש; והשנייה כוללת איקונות גדולות יחסית שצוירו על בד בדרך כלל, בהן נראים המקומות הקדושים בארץ ישראל ובמרכזן ירושלים וכנסיית הקבר. פריטים משתי הסוגות נוצרו ככל הנראה בירושלים ובסביבותיה על ידי אנשי הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית של ירושלים, נמכרו לעולי הרגל ונלקחו על ידי עולי הרגל כמזכרות קודש בשובם לבתיהם. כך נפוצו פריטים משתי הסוגות, ששתיהן מכונות ביוונית פרוסקינטריון (proskynetarion), ברחבי העולם. המחקר מתמקד בכתבי היד המאוירים אך מתייחס גם לזיקת הגומלין בין שתי הסוגות.

כתבי היד המאוירים, אותם ספרונים, ידועים בעותקים רבים הפזורים ברחבי העולם, עובדה המעידה בבירור על הפופולריות של הסוגה. רוב כתבי היד כתובים יוונית אך כמה מהם נכתבו ברוסית, בסרבית ואף באיטלקית. תוכנם של הספרונים המוכרים לנו דומה ורבים הם העתקים כמעט זהים. גם מגוון האיורים בהם כמעט זהה, אם כי יש שנעשו בידי מאיירים מצוינים ויש שצוירו ביד גסה ונאיבית.

מטרת המחקר היא להאיר היבטים שונים של כתבי היד המאוירים ותוכנם ולנתח את התפתחותם, נסיבות יצירתן, לזהות את מי שעמדו מאחורי ההעתקה וההפצה שלהם ואת הקשר בין הספרונים לבין האיקונות.

המחקר מכוון לכתיבת ספר ומאמרים אחדים כבר הופיעו.

לצפיייה בתמונות לחצו כאן